Innehåll:
Ordförande har ordet
Året som gick
Skaps årsredovisning 2023 (pdf)
Årsstämma 2024
Ordförande har ordet
Kära medlemmar, kollegor och vänner!
Detta är min sista årskrönika som Skaps ordförande och det är med blandade känslor jag skriver. Under 2023 gjorde vi ytterligare viktiga framsteg mot en mer rättvis och effektiv musikbransch – men vår omvärld präglas alltjämt av ovisshet, oro och direkt fara.
I turbulenta tider är som vi alla vet musiken och kulturen viktigare än någonsin. Som tröstande och förenande kraft, med förmågan att spegla de tuffa realiteterna vi lever i eller helt enkelt ge en stund välbehövlig underhållning och avkoppling när vi behöver den som mest.
Jag vill därför nu främst lyfta fram de positiva framtidsmöjligheter som uppstått under det gångna året, främst tack vare den teknologiska revolution vi fortfarande befinner oss mitt i. Innovationens vindar blåser starkt runt musikbranschen och nu finns teknik för att varje låtskrivare, textförfattare och kompositör ska kunna ha kraftfulla verktyg i sina händer som både gör det möjligt att skapa och sprida sin musik men även för att få erkännande och ersättning för den.
Genom enträget arbete lyckades vi mot slutet av 2023 äntligen få EU-kommissionens stöd för det viktiga projektet Fair Music som Skap nu ska genomföra i samarbete med International Music Council och New Internet Media. Projektet har förutsättningar att på allvar tvinga fram utveckling i en konservativ musikbransch som ofta nedprioriterar vikten av korrekt fördelning. Att Skap – inte sällan i offentlig motvind – drivit dessa frågor har resulterat i att vi också blivit betydligt mer synliga; numera får vi ofta erbjudanden om samarbeten från en techsektor som historiskt presenterat färdiga produkter och tjänster snarare än utvecklat dem tillsammans med oss som skapar innehållet. Skaps medlemmar är med i utvecklingen av Fair Music och säkerställa att plattformen möter de behov vi verkligen har.
I augusti öppnade The Node, som nu bygger klart sina lokaler och har alltmer att erbjuda i form av studios, arbetsplatser, restaurang och scen för events av olika slag. Under 2024 året kommer vi också att kunna presentera ett nytt sätt att säkrare registrera vår upphovsrätt så den åtnjuter samma skydd som ett företag och till det ge intressanta alternativ till att sälja bort sina rättigheter. Samtidigt fortsätter vi vårt påverkansarbete för att säkerställa att generativ AI blir spännande tillskott till vårt musikliv och inte orsaken till dess utarmning. Jag och Skap är förstås positivt inställda till en utveckling av och med AI – men den skall inte ske på bolagens villkor utan på våra, vars alster AI bygger hela sin beräknande kunskap på.
2024 innebär också nya utbildningar, nya pristagare, öppnandet av ett nytt hus på Vikbolandet för medlemmarna att kreativt utnyttja och som vanligt allt det där som vi inte hade en aning om men som kommer att definiera vårt år och vår verksamhet.
Vi är väl rustade att möta det okända såväl som det välbekanta med en ny ordförande vid rodret. Jag är övertygad om att min efterträdare kommer höja Skap ytterligare steg och önskar förstås Skaps nya ordförande stort lycka till. Med ett sådant starkt, aktivt och kunnigt medlemskollektiv kan det inte annat än gå bra!
Alfons Karabuda
Ordförande
Året som gick
Januari
Skap inledde ett nytt samarbete med Konsten att delta som ger möjlighet till personer som arbetar med musik från olika bakgrunder att träffas och utbyta erfarenheter med varandra.
Som en del av Nordic Film Music Days arrangerades en serie webinarier under året kallade NFMD 365 och Koda, ECSA och FFACE bjöds in till att gräva lite mer i buy-outs.
Februari
Skaps Alfons Karabuda deltar i en panel i UkraineVision, ett årligt återkommande evenemang med fokus på aktuella frågor om Ukraina på årets tema Culture Dialogues.
Alfons Karabuda från Skap, musikskaparen Lisa Nilsson och Sony Music Swedens vd Mark Dennis bjöds in av Sveriges Radio som representanter från det svenska musiklivet för att diskutera musikens värde och hur vi tillsammans stärker förutsättningarna i ett framtida musik- och kulturlandskap.
Alfons Karabuda medverkade i panelen Musicians as Ambassadors som handlade om hur professionella musiker stödjer Ukrainas kulturella front i kriget på Kulturhuset.
Mars
Skap släppte den viktiga rapporten Jag gör inte world, jag gör pop i vilken rasismen inom den svenska musikindustrin kartlagts. Rapporten är den första i sitt slag och presenterar resultaten av en studie om rasism inom den svenska musikindustrin, utifrån musikskapares perspektiv och erfarenheter
Alfons Karabuda föreläste och samtalade om upphovsrätt vid både Skurups folkhögskola och Musikhögskolan i Malmö.
Skaps och Manifests pris till årets kompositör gick till Sara Parkman (Sara Parkman/Hampus Norén) för Eros Agape Philia och Skaps och Manifests pris till årets textförfattare till Cleo för Missaoui.
Alfons Karabuda avslutningstalade på Creators Conference och avhandlade viktiga ämnen som AI, utköp av rättigheter och bristerna i streamingtjänsternas infrastruktur.
Skaps årsstämma genomfördes och valde in Karin Beckérus, Anna Berglund och Pär Frid som nya styrelseledamöter.
Chris Blackwell, Angélique Kidjo och Arvo Pärt tilldelas årets Polarpris, vars jury leds av Skaps ordförande Alfons Karabuda.
April
Alfons Karabuda talade i SVT om den nya trenden där musikskapare stäms kring verk som har ”slående likheter” och ”uppenbara gemensamma element” som andra verk.
Maj
Presentation av slutsatserna inom Musiksveriges projekt One Voice for European Music samt Musiksveriges rapport om inkludering i musikbranschen på Nalen
Den nionde upplagan av World Summit arrangerades i Stockholm av Kulturrådet och IFACCA med deltagare från 85 länder. Alfons Karabuda var del av styrgruppen som satte innehållet, höll ett anförande och deltog i panelsamtal.
Försommar-AW på Skaps kansli genomfördes.
Den internationella konferensen Future Tense gick av stapeln i Zagreb, denna gång med gäster och talare från områden som hälsa, hållbarhet, ledarskap – och för första gången också musik och kultur, för vilket område Alfons Karabuda var inbjuden som talare.
Alfons Karabuda valdes till Musiksveriges nya ordförande för 2023-2024.
Juni
Elfte upplagan av European Forum on Music i Budapest, detta år med musikalisk hållbarhet som huvudsakligt tema, med Skaps Alfons Karabuda var en av talarna
Skaps första omgång av mentorprogram för ett hållbart musikliv avslutades.
Musiksverige skrev, i sällskap med en stor mängd internationella organisationer och bolag, under kampanjen Human Artistry Campaign.
Inbjudan för deltagande i andra omgången av Skaps mentorprogram skickades ut.
Juli
Alfons Karabudas sommarkrönika skickas ut till medlemmarna inför semestern.
Augusti
The Node öppnade för besökare och vi skrev om det så här.
Musiksverige släppt en rapport om musikbranschens kompetens och utveckling 2023-2027.
Låtskrivarcampet We Make Music genomfördes i Köpenhamn och Skap deltar för tredje året i rad. Skap erbjuder också fyra platser till kursen Drivkraft, även denna med avslutande camp i Köpenhamn i januari 2024.
September
Årets NPU (Nordisk PopulärauktorUnion) gick av stapeln i Köpenhamn, väldigt professionellt anordnat av Skaps danska systerorganisationer DPA och Autor.
Skaps valberedning öppnade för nomineringar och kandidaturer för kommande årsstämma.
Projektet När stjärnor kolliderar – ett samarbete mellan FST, Skap och Stim för att främja samarbete mellan skapare av olika musikaliska uttryck och genrer – genomfördes.
Alfons Karabuda i ett digitalt rundabordssamtal som den nybildade organisationen Project First.Wave arrangerade samt i panelen för det internationella eventet Designing a Diverse & Inclusive Music Industry.
Oktober
Det internationella låtskrivarcampet High Coast Songwriting Camp arrangeras av Musikmakarna på Ulvön utanför Örnsköldsvik med flera Skapmedlemmar som deltagare.
Skap köpte ett nytt medlemshus i Mönnerum Björkäng i Vikbolandet strax utanför Norrköping.
Alfons Karabuda deltog i en global AI-kongress arrangerad av ENCATC (European Network on Cultural Management and Policy) under rubriken ”Artificial Intelligence Embraced: The Future of the Culture and Creative Sector”.
Vi delade ut årets priser till 28 värdiga pristagare, utsedda av Skaps namnkunniga och professionella jury. Hurra!
På Skaps initiativ bjöd SVT in rättighetshavarrepresentanter från Skap, Scen & Film, Dramatikerförbundet, IFPI, SAMI, Stim, Författarförbundet, Copyswede, Svenska Fotografers Förbund med flera för ett rundabordssamtal om AI.
Lasse Berghagen gick bort och lämnade oss i stor saknad. Berghagen gick med i Skap redan 1969 och har prisats flerfaldigt av föreningen; 1970 mottog han Skapstipendium, 1996 stipendium från Sven Paddocks minnesfond och 2003 fick han Skaps hederspris.
Skapmedlemmen, författaren och låtskrivaren Mårten Sandén valdes enhälligt till ny ordförande för KLYS.
November
Konsten att deltas konferens Mångfald och breddad rekrytering inom kultursektorn genomfördes på Strindbergs intima teater med Skaps rapport Jag gör inte world, jag gör pop som diskussionsunderlag och rapportens författare Jasmine Keeley som presentatör av densamma.
Stim släpper rapporten Musiken, AI och upphovsrätten och Europaparlamentets utskott för kultur och utbildning (CULT) antog rapporten om ”Kulturell mångfald och villkoren för kreatörer på den europeiska streamingmarknaden” med en överväldigande majoritet. Skap bidrog med expertkunskap och upphovspersonernas perspektiv i bägge!
Sveriges Riksdag biföll Upphovsrätten på den digitala marknaden (implementering av EU-Upphovsrättsdirektivet i Sverige).
Skap kommunikationschef Mathias Strömberg (och många fler) var panelister på Kuturrådets konferens Ett hållbart musikliv
December
Skaps och IMC:s gemensamma projekt Fair Music Project får EU-finansiering godkänd och är därmed redo att gå vidare till ”skarpt läge”.
Skap genomförde jul-medlems-AW.
Irya Gmeyner och Martin Hederos nominerade till 2024 års filmmusikpris Harpa Award
Stims Program för musikalisk mångfald börjar rullas ut, med värdefull hjälp av Skap förstås!