Det såg ut som karriärens höjdpunkt. Bo i Los Angeles, artistsamarbeten, erbjudanden om förskottsavtal … ”Det här är inte rätt”, tänkte Didrik Franzén — och flyttade hem till Linköping.
Musiklivet
Stella Explorer: ”Du får ju göra det du älskar, ska du ha betalt också?”
Karzan Mahmood: ”Gör som du vill — men tänk på alla andra också”
Daniella Binyamin: ”vad ska man ta betalt för, vad är det vi säljer?”
Vem ska ha största tårtbiten: den som äger inspelningen? Eller musikskaparen, utan vars arbete det inte funnits någonting att spela in?
Absolut gehör för avtalsrätt
”Mångsysslare är ju det finaste man kan vara”
Rapparen Henok Achido har varit med länge, men upplever att det är först nu som hans musikliv börjat på riktigt.
— Musik ska inte gå bra hela tiden. Du lär dig omgruppera, skapa möjligheter.
”Fler och fler fattar att de har rättigheter och kan ta kontroll”
Producenten och låtskrivaren Fanny Hultman vill ha samarbeten utan prestige och ego, där man hellre delar lika än räknar sekunder.
”Varför skulle jag ge bort musik som kostat en massa pengar att göra?”
Jonas Kullhammar, jazzmusiker och saxofonist som driver skivbolag och musikskola, har alltid fokuserat helt på musiken — utan ”ett riktigt arbete att falla tillbaka på”.
”Innan man har pengar så har man bara sina rättigheter”
Anna Ahnlund är artisten och kompositören som inte hade planerat att jobba med musik. Idag är hon sångare och låtskrivare i Dina Ögon – Skap fick ett samtal om skapandets villkor 2024.