För tredje året i rad stödjer Skap tillsammans med Stims promotionnämnd Stockholm Jazz Festival. Samarbetet gör det möjligt för festivalen att beställa nyskriven svensk musik. Skaps ordförande Alfons Karabuda är gästkrönikör i festivalens programtidning. Läs hans krönika här!
Foto: Johan Olsson.
Som teater- och filmmusikkompositör skriver jag den mesta av min musik på beställning. Det är inte så konstigt: det handlar om att sätta musik till bild. Ljud till handling. Ton till ord. Någon vill ha min hjälp att berätta sin historia.
Det gör jag gärna. Att bidra till ett större sammanhang är både betydelsefullt och givande. Ett större sammanhang betyder oftast bara att gränserna för vad jag kan göra flyttas utåt. Och på samma sätt hjälper jag andra att flytta sina gränser.
Är det annorlunda med jazz? Jazzen som är så fri till sin natur och kan jammas fram i stunden. Föds den alltid i ögonblicket?
När jazzen ”föds i ögonblicket”, gör den det efter en väldig massa jobb av någon som är villig och har förmågan att göra jobbet. Att skapa jazz är speciellt. Det är långt och hårt arbete som ger utdelning i ögonblicket.
Vi behöver mer nyskriven svensk musik. Mer ny svensk jazz. Därför samarbetar Skap med stöd av Stims promotionnämnd med Stockholm Jazz Festival för att stimulera till att fler professionella kompositörer ska ges möjlighet att göra allt det där jobbet som föregår ”ögonblicket”. Vi möjliggör för festivalen att beställa ny svensk musik.
En av mina favoriter bland hårt arbetande musikskapare är Nina Ramsby. I år ger hen tillsammans med Martin Hederos en familjekonsert under festivalen, en konsert med helt ny musik. Ett ögonblick att se fram emot!
Och festivalen har också gett ett filmmusikuppdrag i miniformat åt gruppen Neighbourhood, som fått fria händer att tonsätta den nya animerade festivalloggan.
Stockholm Jazz Festival växer, ändrar form, och ökar i popularitet. I år såldes lika många biljetter de två första dygnen efter biljettsläppet som brukar vara sålda när festivalen väl börjar. Det säger något om trycket. Något om musikens attraktionskraft. Något om det större sammanhanget. Något om hur mycket hårt arbete som har lagts ned för att skapa alla dessa ögonblick.
Därför är jag extra glad att festivalen lägger vikt vid att presentera mer nyskriven musik – och att man så tydligt lyfter fram kompositörerna bakom musiken – när Stockholm byter skepnad och blir en jazzstad. I ögonblicket.
Alfons Karabuda
Kompositör och ordförande Skap – Sveriges kompositörer och textförfattare
Texten publicerades först i Stockholm Jazz Festival programtidning.
Läs hela programtidningen här >>
Läs mer om Stockholm Jazz Festival här >>
”Årets beställningar rymmer barnvisa, indie-improvsation, funk och lyxig vokaljazz. Låtarna skrivs av enskilda artister som Mariam Wallentin, i par som Nina Ramsby och Martin Hederos, Isabella Lundgren och Calle Bagge eller kollektivt som Pombo och Neighbourhood. Allt framförs live för första gången under jazzfestivalen och är vår hyllning till alla kreativa musikskapare och de nya vägar de ständigt tar för att ge oss musik.”
Lena Åberg Frisk, VD och konstnärlig ledare
2012: Cecilia Persson, Anke Helfrich, Bobo Stenson, Terri Lyne Carrington, Marius Neset, Magnus Öström, Isabel Sörling.
2013: Lina Nyberg, Nina de Heney, Monica Dominique, Anna Högberg.
2014: Nina Ramsby/Martin Hederos, Mariam Wallentin, Pombo, Isabella Lundgren/ Carl Bagge.
Dessutom tonsätts jazzfestivalens animerade logotyp 2014 av gruppen Neighbourhood!