Det såg ut som karriärens höjdpunkt. Bo i Los Angeles, artistsamarbeten, erbjudanden om förskottsavtal … ”Det här är inte rätt”, tänkte Didrik Franzén — och flyttade hem till Linköping.
— När jag försöker göra något som jag egentligen inte gillar, då blir det som sämst.
— Jag tror inte att någon börjar med musik i tron att de ska tjäna massor av pengar. Det är ju ett kall. De flesta vill nog bara att det ska gå ihop, att de ska få göra musik och leva på det.
— När jag började var mitt stora mål att kunna försörja mig på musiken, så att jag fick fortsätta göra musik som jag älskade. Sedan jag flyttade hem från LA har jag mest gjort den musik jag själv vill, för min egen skull och för att hitta tillbaka till glädjen i musikskapandet.
”Allt var bara business”
— Jag hade glömt varför jag började med musik. Jag lämnade LA, avslutade alla samarbeten och flyttade hem till Linköping. Idag har jag ingen manager och är inte signad exklusivt med något bolag. Jag kom till en punkt där mycket kretsade kring pengar och framgång, det blev för mycket business. För mig är det viktigt att musiken och kreativitet är i fokus.
— Jag tror att bland det viktigaste man kan göra är att följa det man älskar. De gånger det blir som sämst är när jag försöker göra något som jag egentligen inte gillar… då får jag svårt att navigera och vet inte varför jag tar ett beslut eller ett annat i låten. När jag följer det jag själv älskar blir det enkelt.
”En del managers är väldigt mycket entreprenörer, de vill göra sin grej. Jag tror det är viktigt med en delad vision. Jag behöver jobba med människor som förstår mig och de olika sätt jag gillar att jobba på.”
— Jag har haft flera managers och alla har varit bra, i perioder, men till slut har det inte funkat av olika skäl. Många har en övertygelse om vilken väg som är rätt, en vision… och jag har ju min egen vision, och så stämmer de inte överens. En del managers är väldigt mycket entreprenörer, de vill göra sin grej. Jag tror det är viktigt med en delad vision. Jag behöver jobba med människor som förstår mig och de olika sätt jag gillar att jobba på.
”Kanske inte det mest logiska ur en affärssynpunkt”
— Jag har alltid haft många projekt igång samtidigt och trivs med det. Jag behöver få testa alla idéer jag har och få utlopp för min kreativitet på olika sätt, utan att bli begränsad. Vissa saker kanske inte är det mest logiska ur en affärssynpunkt, men ofta har det visat sig långt senare att det ena sådde ett frö till det andra. Att vara i kontakt med min magkänsla för vad som är rätt och våga följa den är viktigt. Jag har som en känsla för vilken väg jag behöver gå, ofta utan att veta exakt varför. Och ibland kommer en punkt då allt makes sense, alla steg ledde till att stå nära det jag sökt, stunden då det vackra visar sig. Det är värt allt och med den vetskapen kan jag inte alltid följa en managers råd, och heller inte förklara exakt varför på vägen dit.
— Samtidigt tror jag absolut att steget till independent underlättades av att jag redan hade testat den traditionella modellen med management och kontrakt. Sen har jag bra koll på allt som rör avtal och rättigheter eftersom jag alltid varit noga med att förstå och sätta mig in i det. Jag har tagit hjälp av jurister, lyssnat och lärt. Det känns viktigt att vara insatt i den delen också.
Hur många gig för att betala hyran?
— Innan jag kunde leva på musiken minns hur jag satt och räknade på det: ”om jag har så här många gig per månad, så kan det räcka för att betala hyran…”. Jag visste att musiken var mitt kall, jag ville så mycket. Så jag var beredd att kämpa. I början tog jag alla uppdrag jag kunde få. Reklamfilm, produktioner, musik till kortfilm… Ibland var det roligare än jag trott. Och lärorikt. Varje gång man testar något nytt så ökar ens kapacitet att ta sig an nya saker.
— Drivkraften att få göra musik är så stark att man är beredd att göra väldigt mycket, långt utanför sin comfort zone. Stunderna då det magiska med musikskapandet kommer fram, när inspirationen kommer, gör allt det andra värt det.
Stella Langefors pratade om hur människor ofta förväntar sig att musik ska vara gratis. Man sätter stort värde på musik — men betalningsviljan för att konsumera den är inte särskilt hög. Borde inte konsumenten, lyssnaren, förstå att den som skapar musiken också måste få betalt för att kunna fortsätta?
— Jag tycker inte att människor i allmänhet har ansvar för att vi som håller på med musik och kultur ska kunna leva på det. Jag har fått så mycket bara genom att växa upp i Sverige. Det har alltid funnits bra förutsättningar: kulturskolan, kommunala musikskolan, det finns Stim, stipendier, studieförbund och mycket hjälp att få… Idag har jag främst royalty-intäkter. Genom åren har det varit olika, först var det mycket remixer och DJ gigs, sedan produktionsjobb och nu Stim och royalties.
”Kan du producera finns det alltid jobb”
— I många av de artistprojekt som jag varit med i har vi valt att göra det mesta själva. Producerat själva, gjort egna videos tillsammans med kompisar och haft hand om marknadsföringen. Det har varit roligt och utmanande på samma gång. Jag har alltid haft mycket energi, många idéer, och har inte varit rädd för att testa en ny idé direkt.
— Ibland i samarbeten hittar man någon med samma vision, man förstår varandra och hamnar i ett flow där båda fattar utan att behöva säga något. Jag har spelat mycket i band och gjort sessions och det händer ibland något magiskt i rummet när man möts fysiskt och skapar ihop. Just nu sitter jag en studio i Sensus lokaler i Linköping tillsammans med flera andra. Vi har blivit kompisar och kollegor, vi hänger i varandras studios, bollar och ger feedback och så där. Men jag gillar även att jobba ensam, då jag helt kan gå in i musikens värld utan att tänka på något annat.
— Att jobba enbart som låtskrivare hade varit svårt, det känns bättre att inte vara beroende av någon annan, att vara helt autonom. Kan du producera finns det alltid jobb, och det är lättare att få betalt direkt. Alla är inte intresserade av att producera, men det är något jag alltid uppmanar till att testa när någon frågar vad de ska göra för att komma in in musikbranschen. Lär dig producera! För även om du inte fastnar för det så lär du dig språket och verktygen. Att kunna uttrycka och beskriva vad du vill höra när du själv ska jobba med en producent är värt mycket. Sen tycker jag det är så roligt att få höra vilken musikalisk värld andra skapar, det blir som en inblick i deras inre. ■