Medlem / 221025

”Fastna inte i något imposter syndrome”

Han klev in i musikbranschen genom en sidodörr, efter att i många år tänkt att musiken inte gick att leva på. Filip Killander är artisten, låtskrivaren, producenten och vd:n som driver indiebolag med egen certifierad Dolby Atmos-studio.

Filip Killander och hans KMR Studios har just gått i mål med projektet att implementera ett eget Dolby Atmos-system — ett avancerat ljudformat som lägger till en höjdkänsla i surround-upplevelsen — och bara häromdagen blev de certifierade av Dolby.

— 100 procent av det vi producerar i Studio A kommer nu att vara i Atmos. Vi är tidiga med det här, och det kanske verkar helt galet att flytta till större lokaler och göra en kostsam satsning när konjunkturen är så svajig. Men vi tänker gasa oss ur den här krisen, för att det öppnas chanser när konkurrenterna backar. Eller så har vi tagit oss vatten över huvudet, fråga mig om ett halvår igen, då kanske jag jobbar på Ikeas lager.

Hittills har det ändå gått rätt bra när Filip Killander valt att köra på. Han klev in i musikbranschen genom en sidodörr och skapade sig ett utrymme som inte var upptaget. 

Du drömde om att arbeta med musik, men tänkte att det var ouppnåeligt. Så istället drev du krog, tog en master i psykologi, jobbade som projektledare på mediabyrå …  och sedan insåg du plötsligt att du faktiskt kunde försörja dig på musik. Vad var det du kom på?

— Egentligen kunde jag inte någonting om musikbranschen, så jag fick börja i en annan ände. Vad jag däremot hade koll på var servicebranschen, och att fokusera på slutkunden. Så jag tog fram yrkespersonen i mig och ställde frågan: Vad kan jag göra, som någon annan är beredd att betala för? Inte ”hur kan jag tjäna pengar”, utan ”vad kan jag göra som jag tycker är kul, men som någon annan vill betala för att slippa?”

Filip Killander brann för att producera och ville utvecklas, i första hand för sitt eget artisteri, men också för att kunna hjälpa andra som saknade samma starka intresse. 

— Jag fattade också att jag var grön och inte kunde massor — men jag hade mycket mer kunskap än de som inte lagt någon tid alls på att producera. Så om jag hjälpte dem skulle jag lära mig samtidigt. Det är ju kul att bli bättre, så jag frågade alltid dem jag jobbade med vad de tyckte funkade bra, vad som kunde gjorts annorlunda, och så vidare. 

Han byggde vidare med produktionen som grundplåt, och utvecklade en helhetslösning: KMR Studios. Med musikstudios, mixning, mastering, postproduktion och utgivning av musik kunde Filip Killander erbjuda kompletta musikprojekt. Till detta lades även utbildningar och workshops, foto och design samt livemusik-erbjudanden. 

— Det var de här kompletta musikprojekten som gjorde att det började gå att försörja sig på. Med långa projektperioder, uppdelning av betalningar, att ha en budget och kunna veta vad man kommer jobba på om sex månader … 

En hemsida för företaget var något av det absolut första Filip Killander tog fram. Som före detta projektledare på mediabyrå förstod han vikten av en bra hemsida, och visste dessutom vad som krävdes i form av SEO och annonsering (Google Ads).

— Jag trodde väl inte att någon omedelbart skulle hitta hemsidan och kontakta oss. Men så blev det. En kille från Stockholm, en två meter lång vikingaliknande snubbe, dök upp och ville köpa en av tjänsterna som beskrevs på webbplatsen. Kontanter i handen. Typiskt nog var det en tjänst som jag inte riktigt hunnit lära mig ännu. Jaha, det var ju bara att slå sig ner och lösa det. Och det gjorde jag. Pengarna la jag sedan på Google Ads, där vi fortfarande lägger en stor del av vår marknadsbudget. 

Så det blev din första ”riktiga” kund. Var du inte ute på djupt vatten när du åtog dig uppdrag mot ersättning, trots att du inte hade så mycket erfarenhet?

— Det var jag nog. Fast jag kunde ju ändå en del, det fick jag påminna mig själv om. Och det är viktigt att inte fastna i något imposter syndrome, att spela ner sitt eget kunnande bara för att det finns andra som kan mer.

“Vår branch är teknikintresserad så länge det är musikrelaterat, men där tar intresset ofta slut. Hemsidor, sociala medier och SEO rynkar de flesta jag pratat med näsan åt”, har Filip Killander sagt i en annan intervju. Det ligger någonting i det. Många musikskapare verkar vara av uppfattningen att sociala medier är trams, en tummelplats för talanglösa sell-outs. Eller så koketterar man med sin okunskap, ”det där förstår jag mig inte på alls, jag gör bara musik…”. 

Ändå är ju både sociala medier och många former av marknadsföring någonting väldigt kreativt, där just konstnärer och skapare skulle kunna briljera?

— Ja, det där är så konstigt. Eller, jag har en teori: Gubbar. Trötta män som tycker att de kan allt man behöver kunna i den här branschen, och allt nytt som man inte förstår ogillas. Och den mentaliteten sprider sig till ”icke-gubbar” och får vissa att tänka att det här är nog ingenting jag ska ägna mig åt. Fast självklart gäller det inte alla, det finns många som är duktiga på att promota sig också. Och självklart finns det många gubbar som är fantastiska på att ta till sig ny teknik också. Jag har bara inte träffat dem än.

Du är bra på tekniken runt musiken — Dolby Atmos-satsningen är bara ett exempel på det — och också på marknadsföring, att prata om vad du erbjuder. Vad säger dina branschkollegor om det, med tanke på att det inte anses riktigt rumsrent att promota sig själv?

— Ingenting, vad jag vet! Faktum är att jag rör mig ganska lite i de typiska musikerkretsarna, och jag har fortfarande inte varit inne i en traditionell studio. När det gäller tekniken så har jag alltid haft ett stort intresse för teknik och olika system, det hjälper att ganska snabbt ta in och förstå teknik och sådant som kanske är svårare för någon som lagt all sin tid på musiken de senaste 15 åren. Och samtidigt så är det DEN erfarenheten, alla de åren inom musik, som jag inte kan trolla fram, så jag får se till att vara bra på annat istället. Tekniken, projektstyrning, struktur … sådant som andra tycker är tråkigt eller svårt. 

Filip Killander pratar om att bygga vidare på det han har sedan tidigare, istället för att börja om på nytt hela tiden. Kunskap och erfarenhet från andra sammanhang och arbeten kan man ha stor nytta av, så snart man inser hur stor överföringseffekten kan vara mellan till synes helt olika kontexter.

— Jag letar kopplingar hela tiden, och hittar dem. ”Vad har jag gjort förut som jag kan ha nytta av här? Hur kan jag överföra det här till det där?”, och så vidare. Och jag jämför inte KMR Studios med andra, liknande aktörer; jag tittar på helt andra företag och verksamheter. Hur gör Apple när de presenterar en produkt? Hur gör den här influencern för att engagera sina följare? Hur pratar det där bolaget om sin tjänst?

Fillip med medarbetare på KMR

Den tydliga strukturen, projektplaneringen och leveranssäkerheten hos KMR Studios bygger mycket på hans erfarenheter som projektledare på mediabyrå. Han påpekar att det inte finns några projekthanteringssystem för musikvärlden — den som vill ha koll på sitt arbete får skapa sitt eget system — vilket är ganska märkligt då ”behovet är enormt, och systemet behöver inte ens vara särskilt komplicerat”, enligt Filip Killander.

Något annat som musikvärlden saknar, åtminstone den post-pandemiska musikvärlden, enligt den medlemsundersökning Skap gjorde i våras, är forum och sammanhang för nätverkande och häng med andra musikskapare, tillfällen att lära, inspireras av och bara umgås med varandra. Sådana sammanhang gillar KMR Studios att skapa. Ett exempel är eventen Acoustic Vibes, som hittills körts två gånger hos Hotell Botanika i Uppsala.

— För mig var det svårt att ta mig in i den etablerade musikvärlden, eller jag tog för givet att det skulle vara svårt. Så jag fick bygga community själv. KMR Studios jobbar mycket med att skapa sammanhang, live-events, after work med mera, och alla vi jobbar med är välkomna att delta.

Du är ju också artist, hinner du med det nu?

Min egen musik får komma i andra hand, det är mer en hobby för tillfället. En lekplats där jag kan testa saker som andra inte vill eller vågar. Det är så kul att jobba med min egen musik, men det är lika kul att jobba med andras — och då slipper jag självkritiken, ångesten, och får dessutom glädjen att hjälpa någon annan. Sedan har jag märkt att artisterna jobbar arbetar med blir trygga av att jag också är artist, att jag kan förstå dem och kan se saker från deras perspektiv.

Så du har satsat hårt på Google Ads och du är trevlig. Finns det några andra skäl till att folk väljer KMR Studios?

— De flesta hittar oss som sagt via hemsidan, vi är ofta första träffen när man googlar, men med tiden lär det bli allt mer på rekommendation från andra som jobbat med oss. Vi är inte billigast och vill inte heller vara det, vi är vill att hela upplevelsen vi erbjuder artister ska kännas genomarbetad och genuin. En premium tjänst som värnar som artistens integritet och kreativitet. Det är absolut ingenting fel med studios som är mer ett löpande band: in och ut, här har du en färdig produkt. Det passar säkert många. Men jag skulle bli deppig av att arbeta så, jag måste ha roligt hela tiden och trivas med dem jag jobbar med. Och ska man jobba 30-40 timmar ihop så är det ju bra att göra det med någon man gillar.

Och framåt, vad är planerna för KMR? 

— Mitt fokus kommer vara på Dolby Atmos. Jobba med våra artister och även utbilda och föreläsa kring hur det fungerar i syfte att få fler studios att uppgradera och fler producenter att testa det nya formatet. Desto fler vi är som arbetar med Atmos, desto snabbare kommer utveckligen gå, och det är bra för alla.  Internt fokuserar vi på att slipa vår projektprocess, ser över hur vi kan skapa fler artiklar och guider på hemsidan, samarbeten med andra kreativa företag, events, intern kompetensutveckling och annat roligt!

Under november kommer Filip Killander hålla en av de första svenska föreläsningarna om Dolby Atmos ur ett musikstudioperspektiv. Håll koll på sensus.se för mer information om datum och tid. I samarbete med Uppsala Musikverkstad och mikrofontillverkaren Neumann kommer KMR Studios även att hålla ett event i november med uppvisning av Neumanns senaste modeller. 

— Så hösten är full av roligheter, men det är bara den kortsiktiga planeringen. Nästa år har vi så mycket roligt planerat. Och jag skulle gärna prata mer om vår 3-5år affärsplan, men det får vi spara till ett annat samtal!