Med en investering på några tusenlappar kan man idag fejka allt ifrån en stråkkvartett till en gigantisk symfoniorkester. Men blir resultatet alltid som man tänkt sig? Det krävs rätt mycket kunskap för att lära sig skapa orkestreringar som verkligen passar poplåten, dataspelet eller filmen. I den här workshopen av Skap Producers Group kommer vi att tala om ljudbibliotek, orkestrering och mixning. Medverkande är Oscar Fogelström och Alice Petz som vet allt om hur man programmerar stråkar som får tårarna att rulla och brass som får rummet att skaka. Dom kommer att spela upp exempel, komma med tips och svara på frågor. Workshopen hålls via Zoom onsdagen 18 november 15.30 till 17.00. Anmäl dig på info@skap.se – välkommen!
Anders Wollbeck i Skaps styrelse. Du kommer ju att moderera workshopen om Digital Orksterering den 18 November, vilken är din egen relation till digitala orkestrar?
”Jag har alltid gillat musik som innehåller mer än bas, gitarr, trummor och keyboards. Allt från Beatles treminuters-symfonier, progrockens Mellotroner, Mick Ronsons stråkarr för Bowie och Trevor Horns gigantiska åttiotalsljudbilder. Så fort jag fick tillgång till samplers så började jag lägga in orksterljud i mina produktioner. Vare sig det behövdes eller inte.”
Vilka är de vanligaste felen man gör som nybörjare när det gäller orkestrering?
”Att spela som om orkstern var ett piano. Dömt att misslyckas. Man måste lira in varje stämma och instrument för sig om det ska bli bra.”
Hur får man plats med en symfoniorkster i en poplåt?
”Det är svårt. Finns en hel del skräckexempel som Metallicas orkesterplatta när både orkestern och bandet spelar för fullt hela tiden. Ofta räcker det med typ en stråkkvartett eller att man arbetar dynamiskt så det finns plats för allt.”
Hur väljer man orkesterbibliotek?
”Det finns så otroligt mycket att välja mellan. Man kan tex välja ett komplett prisvärt bibliotek som Spitfire BBC Orchestra Core och testa sig fram lite. Sen beror det på tycke och smak vilken riktning man väljer. Finns ju allt från svulstiga Hollywood-uttryck till snustorra spröda klanger. Det gäller att hitta sitt eget uttryck – kombinationer av instument och sound – och så kan man leta sig vidare i djungeln av ljudbibliotek.”
Vad kan vi förvänta sig av workshopen den 18 November?
”Oscar Fogelström och Alice Petz kommer att spela upp lite exempel på hur de jobbar och så kommer vi att ha ett härligt samtal om orkestrering där det finns plats att ställa vilka frågor man vill.”
Behöver man ha förkunskaper för att delta?
”Inte alls! Tanken är mest att inspirera. Men jag vet att flera Skap-medlemmar som är oerhört kompetenta i ämnet också kommer att titta in så jag ser fram mot att också själv bli inspirerad och lära mig mer.”