Ametist Azordegan, musikjournalist och initiativtagare till Din Musikbusiness – den 22 september är det dags för sjätte gången. Vad förväntar du dig av årets upplaga?
”Det har varit fullsatt varje gång sedan starten. Första gången var vi på Södra Teatern. Folk satt på golvet och stod utanför dörrarna och lyssnade. Vi har fått byta till större lokaler varje år. Så det väntar jag mig i år också, att vi fortsätter växa. Samma personer kommer tillbaka år efter år, samtidigt som nya tillkommer.”
Har någonting förändrats sedan ni startade; märker du en ökad medvetenhet, större kunskaper?
”Det har gått upp för allt fler unga aktörer att de måste lära sig jobba independent. Ju mer streamingtjänsterna växt och sociala medier blivit ett sätt att sprida sin musik, desto mer fattar låtskrivare och artister att de kan jobba oberoende av majorbolagen. Men de måste fatta hur det går till.”
”Unga aktörer har börjat fråga bolagen ’vad kan ni göra för mig som inte JAG kan göra för mig’?”
Din Musikbusiness har från början främst vänt sig till hiphop-klicken. Är behovet av stöd och kunskap fortfarande större inom den gruppen än andra?
”Ja! Det kommer alltid folk från andra musikstilar också, men det är allra mest hiphop-aktörer. Hiphopen har historiskt sett befunnit sig i ett utanförskap, och det är än idag en realitet, därför att det är inte primärt medel- eller överklass som utövar hiphop. Så hiphop-kollektivet består av människor som inte får med sig kunskap hemifrån om företagande, ekonomi, hur man söker bidrag… Det är de kunskapsluckorna som vi vill överbrygga med Din Musikbusiness, genom att förklara ord och begrepp, strukturer inom branschen, vanliga misstag och så vidare.”
”Det är också på grund av utanförskapet som hiphopen från början haft en stark Do It Yourself-anda i ryggraden. Man jobbar ofta i små hubbar, gäng av människor som kan olika saker och hjälper varandra. Någon skriver, någon lägger beats, någon annan kan göra musikvideo… Så hiphop-aktörerna är egentligen perfekta för att jobba independent, men jag och Andreas (Wendén, aka Popjuristen, Skaps juridiska rådgivare och den andra initiativtagaren till DMB) insåg att de har dåliga kunskaper om branschens struktur.”
Foto: Erikbyerik
Vilka förändringar har skett i branschen och bland musikskapare sedan ni startade?
”Det kommer hela tiden nya typer av avtal; singelavtal har blivit mycket vanligare, och artistavtal på ett fåtal låtar – det är nytt. Men den stora förändringen är att aktörer inom teknikliberala genrer som hiphop har börjat ställa frågan till bolagen ’vad kan ni göra för mig som inte JAG kan göra för mig?’.
Och de har ju rätt, det är en relevant fråga. Alla kan jobba independent, alla kan komma framåt genom att ta hjälp av varandra. Men med det sagt så finns den en infrastruktur i branschen som du måste fatta, det finns fallgropar som du måste känna till och akta dig för. Där har både Skap och Din Musikbusiness viktiga roller, genom stöd och rådgivning.”
Får du fler eller färre frågor från musikskapare idag om avtal, rättigheter med mera, jämfört med för sex-sju år sedan?
”Många fler! Därför att allt fler vill jobba independent. Ju mer pengar som rinner ur bolagen, på grund av streamingtjänster med mera, desto mer vill unga musikskapare göra själva. Och de fattar att de måste ta reda på hur man gör. Jag får flera dm i veckan på Instagram från folk som vill veta hur de får betalt för sina låtar som streamats på Youtube, om det avtal de erbjudits är vettigt, och så vidare… Har ju tyvärr ingen möjlighet att svara på allt det där, men mitt tips är att vända sig till Skap, eller kolla på Skaps Vimeo där tidigare års Din Musinbusiness finns. Och att besöka årets, så klart.”
Vilka gästar Din Musikbusiness i år?
”Silvana Imam och även producentduon Astma & Rocwell, som jobbat med bland andra Madonna, Zara Larsson, sitt egna projekt NONONO och hiphopakter som Petter, Promoe, Ken Ring och Ison & Fille.”
Läs mer och anmäl dig på dinmusikbusiness.com