Är du intresserad av din upphovsrätt har du nog inte undgått de debatter, upprop och artiklar som den senaste tiden duggat tätt. Inte en dag passerar utan uttalanden från ytterligare sakkunniga, journalister och tyckare – alla tar till orda för att vrida opinionen i sin riktning. Alla sitter de samtidigt på Sanningen om direktivet och vet exakt vad detta kommer att innebära för internets framtid, Sverige, Europa och dem själva. Och Skap är egentligen som alla andra: vi vill öka förståelsen genom att förmedla vår syn på vad som är viktigt – med en fundamental skillnad från många av de som debatterar oss: vi vet av erfarenhet vad som krävs för att kunna skapa musik professionellt och hur lite av den nya* tidens intäkter som når fram till oss som skapar innehållet som streamingtjänsterna bygger sin affärsmodell på.
Skap har under veckan fått agera faktaförmedlare till EU-parlamentariker, svenska politiker, journalister och även våra egna medlemmar. Vi har också höjt vår röst offentligt och när vi så för en vecka sedan argumenterade för att de så kallade Big Tech-bolagen som Facebook och Google spenderat massor av pengar på att påverka EU-parlamentariker fick vi från flera håll veta att ”vår sida” minsann spenderat massor också. Men debatten haltar rätt fort: när vi påpekar att techbolagen inte bara spenderar många gånger mer än vad ”vi” gör** utan faktiskt även äger de plattformar som står i centrum för själva direktivet och dessutom är platsen där säkert 90% av debatten har diskussionen abrupt tystnat. Åtskilliga personer har även lyft att pirater och Big Tech faktiskt bara råkar ha samma åsikter i just denna fråga och att det är oförskämt av oss att ”klumpa ihop” dem. Samma röster kallar dock oss, Apple, skivbolag, musikförlag, Stim, KLYS, Ifpi och alla som någonsin höjt sin röst för paragraf 13 för ”upphovsrättsbranschen” … som att det är själva upphovsrättslagarna vi alla kämpar för och inte konsten den skyddar!
En del utvalda debattinlägg från veckan som gick:
Den väldigt liberale komikern Aron Flam brukar ha intressanta gäster och Piratpartiledaren Mattias Bjärnemalm är inget undantag. De två samtalade i podden Dekonstruktiv kritik och vi får höra att till exempel podcasts har ungefär ”två år på sig”, sen är det slut om direktivet röstas igenom – då går tydligen internet sönder. Googles och Facebooks missbruk av sina monopolliknande positioner i den digitala samtiden berörs dessvärre inte, och det faktum att musikskapare vill få cred och upphovsrätt för sina verk avfärdas med att alla konstnärliga verk i alla tider har byggt på tidigare verk. Ett argument jämförbart med att berätta för en konstnär att ”om du använder blått när du målar en tavla är den inte ett original eftersom andra konstnärer målat med blått tidigare” – en inte helt ovanlig retorik vi mött på flera ställen under de senaste åren. Vi konstaterar att Piratpartister även fortsättningsvis anser att konstnärliga verk mäts i megabyte och lyssnar själva på resten av podden på dubbel hastighet.
Journalisten Emanuel Karlsten har jagat representanter från upphovsrättsliga organisationer för sin crowdfundade bevakning. Men det har varit svårt, förklarar han i Mediepodden han driver tillsammans med Olle Lidbom, eftersom hans tidigare relativt upphovsrättsnegativa debattinlägg har gjort att många av de han vill intervjua oroar sig för att han har en agenda och kommer att vinkla samtalen hårt. Återstår att se huruvida hans rapportering är balanserad eller ej, men med sina 45 000 Twitterföljare, blogg, krönikor och podcast utgör han en stark röst i debatten om upphovsrätten. Vi hoppas att våra parlamentariker inte låter sig påverkas av alla högljudda och ibland artificiellt förstärkta sociala medier, oavsett storlek, för på många oberoende journalisters plattformar väger åsikter ofta starkare än fakta.
Skap gick med KLYS ut brett med ett upprop i tisdags under hashtaggen #kulturskaparuppropet, där 23 organisationer som representerar sammanlagt 150 000 kulturskapare uppmanar politiker att stödja direktivförslaget. Uppropet fick bra genomslag då de flesta svenska stora medier uppmärksammade det och spreds även bra på sociala medier.
ECSA gick på torsdagen tillsammans med GESAC ut med ett så kallat Authors’ letter från över 350 namnkunniga skapare från EU:s medlemsstater och krävde att EU:s parlamentariker röstar igenom direktivförslaget ”without further delay”. Vi återkommer med rapport kring hur brevet landat!
Liksom vi har många av våra systerorganisationer, både i Sverige, Norden och Europa gjort egna debattinlägg, initierat och undertecknat upprop och aktiverat sina medlemskårer inför omröstningen och kommer fortsätta göra så de närmaste veckorna. Vi kommer att rapportera så gott vi hinner från EU och Sverige, och på Skaps årsstämma kommer vi få möjlighet att prata mer om detta, både i det seminarium vi erbjuder innan själva stämman men även i samtal under kvällen – vi ses väl där?
* Affärsmodellen att inte betala upphovspersoner när man använder deras verk har egentligen hundra år på nacken.
** Enligt EU:s insynsdatabas.