Hon är civilingenjören och rapparen som hämtar inspiration från 365 olika situationer – minst. Möt Lilla Namo, som tror på ”ett musikens Pokémon Go” och en framtid där musikskapare släpper musiken fri för alla.
Vad inspirerar dig som musikskapare?
— Det är extremt svårt att svara på. Inspiration till en text kommer oftast från 365 olika situationer och människor, som till slut bildar någon catchig fras i min hjärna – det där är omöjligt att spåra. Musik- och beatmässigt är det annorlunda, där kan jag bli inspirerad av annan musik eller film. Mestadels kommer det nog från sådant som jag som barn älskat, och det handlar oftast om vissa instrument eller toner som vibrerar i min kropp – då får jag den där känslan man inte kan förklara. Det är melodierna och tonerna som är magiska för mig. Till exempel en sån sak som gitarren i Bills, Bills, Bills med Destiny’s Child. När jag hör den händer något i kroppen. Eller melodislingan i Waterfalls med TLC. Eller när jag hör en röst som Sam Dew i låten Victor. Jag är glad att jag inte kan förklara det. Då slipper jag tänka.
Hur lyckas man i musikbranschen?
— Var dig själv, ha tålamod och var ödmjuk; om det är menat så är det menat. Att lyckas handlar inte om kvantitet i följare på sociala medier eller antalet personer som kommer till dina konserter. Det handlar om att vara stolt och glad över musiken man gör och delar med sig av. Det är extremt lätt att glömma bort det och sig själv på kuppen. Vi lever i en tid där antalet följare på sociala medier påverkar om du blir bokad till spelningar. Man får aldrig glömma varför man gör någonting. Om du vill bli ”känd”, då är du fel ute. Musikbranchen och framför allt media är ett själviskt spel. Tappar du dig själv blir du snabbt uppslukad av hypen kring dig. Men sedan när hypen dör, så står du där tomhänt om du inte spelat dina kort rätt genom att vara sann mot dig själv och ingen annan.
Vilka strukturer och fenomen ser du i musikbranschen?
— Eftersom vi inte konsumerar musik fysiskt i lika hög grad så måste streamingjättarna se till sina egna vinstintressen, bland annat genom exklusivitet. Det hämmar både skapandet och distributionen av musik. Hela tanken med internet är öppenheten. Används den på fel sätt så blir det paradoxalt och desperat. Jag tror att skivbolagen börjat fatta att de inte kan agera på det sättet längre, och nu ska streamingtjänsterna göra så, det motarbetar syftet med musiken. Jag önskar ett bättre branchöverskridande samarbete. Om jag ska sia om framtiden tror jag streamingtjänster kommer börja agera mer ’skivbolag’ i framtiden, och artister som kommer agera mer under ’Chance the Rapper’-modellen och bli världsstora genom att släppa musiken fri för alla.
Du är, förutom musikskapare, även stadsplanerare. Hur funkar det att kombinera de två jobben? Hur prioriterar du?
— Jag intalar mig alltid att jag behöver båda. Och jag tror det är sant, för min personlighet är 50% kontor och ordning, och 50% artist och konstnär. Jag gör det jag måste för att göra det jag vill. Jag kan ju inte skämma bort mig själv med att bara göra sånt jag vill, eller? Med det sagt kommer jag i framtiden nog jobba 100% med musik, men bakom kulisserna. Jag måste bara bli klokare först.
Du blev för en tid sedan medlem i Skaps styrelse. Vad vill du bidra med där?
— Jag hoppas jag kan komma med nya perspektiv och annorlunda tankar kring musik och musikbranchen. Det är ett extremt roligt uppdrag, och läskigt, för jag lär mig mer djupgående om komplexiteten kring bland annat upphovsrätt.
Förr var cd-skivor och album det självklara sättet att distribuera och nå ut med sin musik. Idag är Spotify, Soundcloud med flera de stora plattformarna. Vad tror du om framtiden – hur kommer man ge ut musik, hur kommer vi lyssna? Och hur kan det påverka musikskapandet?
— Jag undrar om det kanske kommer en framtid med mer interaktivt musikskapande, helt anpassat efter lyssnaren. Typ som ett musikens Pokémon Go, där verklighet och internet blir ett och man jagar ljud för att skapa låtar.
Dina bästa tips till andra låtskrivare?
— Tänk inte. Skriv bara.
— Våga skriva om sånt som finns i ditt innersta men också om sånt som är fiktivt för dig. Det blir ändå äkta. – Var lekfull och tänk inte på världsliga saker som grammatik.- Använd det medium och den miljö som passar dig bäst. För mig är det på datorn i köket.
Kort om Lilla Namo:
Namn: Namo ”Lilla” Marouf
Bor: Söderort
Bakgrund: Hmm. Stockholm?
Yrke: Musiker och civilingenjör
Drivkraft: Solen
Lyssnade på senast: En mixad version av min kommande singel ”Håll Käften”.