Stipendier och priser / 241204

L1NA: ”En inkomst vid sidan av ger utrymme att tacka nej”

Hon har uppträtt på Scandinavium och på Avicii Arena, nominerats till en Grammis för sin debut-EP och belönas nu med Skappriset. Det går bra för rapparen Lina ”L1NA” Mohammed Samir — men än vill hon inte luta sig enbart mot musiken som inkomst.

Har du någon plan för prispengarna?

”Tänk att jag nås av dom samma vecka som mitt debutalbum släpps? Jag kommer unna mig något fint och äta gott och tillåta mig själv att känna alla dom största stoltaste känslorna. Sen får jag se, det finns så mycket jag kan använda dom till. Men det kommer gå till det som inspirerar mig, det vet jag.”

Apropå pengar: Kan du leva på musiken? 

”Att leva på musiken känns inte alltid 100 % säkert eller stabilt. Periodvis går det att leva på musiken. Men jag föredrar att ha något slags deltidsjobb vid sidan av, eftersom man inte alltid vet när eller mycket man får in. Det är viktigt att inte tänka att ens inkomst enbart ska komma från musiken, särskilt när man är up and coming. Att ha en inkomst vid sidan av ger utrymme att kunna tacka nej till saker man inte hade gjort om inte pengar var inblandat.”

Hur ser du på förutsättningarna för musikskapare överlag att försörja sig på musiken? Stella Lagnefors sa i den här intervjun: “Jag tror många mörkar hur svårt det är och vad man gör för att ens gå runt”.

”Absolut, jag tror många har en skev bild av på vilket sätt man kan tjäna pengar här och i vilken ordning saker behöver ske innan man kommer till den punkten att man kan mäta resultat i kronor och ören. Det är ingen hemlighet att det alltid varit en tuff bransch och många upplever dessutom att det blivit ännu tuffare idag. Min generation försöker vara driftiga med hur vi använder oss av alla nya plattformar och så, vi försöker att göra vårt bästa av situationen.”

En annan aspekt av pengarna: Avtalsfrågor, ekonomisk fördelning i projekt, dina rättigheter som upphovsperson… känner du att du har koll?

”Även om jag varit aktiv några år känner jag fortfarande att jag precis börjat. Jag har haft fördelen att alltid ha äldre erfarna personer runtomkring mig sen jag började. Så jag har inte behövt känna oro över att något ska gå galet. Med det sagt så försöker jag också lära mig mer hela tiden. Jag tror det är viktigt och det förstärker min självständighet i längden.”

Pratar du med andra artister? Alltså hur era avtal ser ut, om ni blir juste behandlade av branschen och så vidare — finns det någon öppenhet kring sådant?

”Absolut, det är standard. Jag har alltid varit independent. Vi som är independent pratar med varandra och vi delar erfarenheter. Varnar varandra och dubbelkollar ofta med varandra innan vi tar vissa beslut. Hur gjorde du, till exempel. Sen kan jag också alltid vända mig till mitt egna team. Det betyder mycket att vara omgiven av människor jag litar på till fullo. Våra relationer går så långt mycket djupare än det arbetet vi gör, en viss trygghet man finner i varandra sträcker sig längre än vad ett avtal kan göra.”

L1NA pratade med Hannah Kirsebom, foto: Nisj