Göteborgsbaserade kompositören Lisa Nordström skapade musiken till dokumentären Children of the Enemy. Nu är hon nominerad till branschens mest prestigefulla filmmusikpris: The Camille Awards.
Children of the Enemy, regisserad och filmad av Gorki Glaser-Müller, följer Patricio Galvez på hans resa för att befria sina sju barnbarn från det gigantiska flyktinglägret al-Hol i Syrien. I al-Hol sitter tillfångatagna IS-terrorister och deras barn i förvar. Men Galvez barnbarn är föräldralösa, då fadern (Michael Skråmo) och modern (Amanda, Galvez dotter) båda dödats.
— Filmen är nästan ett kammarspel. Den utspelar sig till stor del i ett dystert hotellrum och även i Patricio Galvez huvud och tankar. Musiken blev en viktig komponent, ett eget berättarelement som fick stor betydelse, säger Lisa Nordström.
Det var till en början en hastig process; så länge som Gorki Glaser-Müller befann sig i Irak och Syrien och filmade var projektet mer eller mindre hemligt, men så fort han återvänt hem ringde han Lisa Nordström och sa ”jag håller på med det här, vi börjar klippa nu direkt, och jag vill att du gör musiken”.
— När Gorki ringde var jag i Gränna med mina barn och köpte polkagrisar. Det han berättade från Syrien kändes så oerhört långt ifrån den idyllen, och väldigt gripande. Jag sa ja direkt. Gorki ville ha ut filmen så fort som möjligt, för ämnet var så högaktuellt. Så jag jobbade väldigt snabbt. Sedan fick jag ändå mer tid på mig, när det bestämdes att filmen skulle klippas om. Då hade jag en bra grund som fick utvecklas ännu mer.
Lisa Nordströms skapande rör sig livligt mellan olika genres. Improvisation, pop, konstmusik, field recordings och mixar av elektronisk musik och naturljud är bara några av redskapen i hennes stora verktygslåda. I arbetet med Children of the Enemy blev den melodiska, ordlösa Freddie Wadling-låten Eyo Eyo en nyckel.
— Gorki hade lyssnat på Eyo Eyo så gott som på repeat under resan. För mig blev det en startpunkt, något att börja arbeta med. Idén föddes att leta upp original-tapes med Freddies röst för att kunna göra något med den. Det var verkligen ett detektivarbete — men vi hittade tapes och kunde göra arr kring hans röst! Jag jobbade tätt ihop med arrangören Martin Schaub och Hans Olsson som har spelat in stråk och även mixat hela scoret tillsammans med mig.
Hon fortsätter:
— Ibland när man gör filmmusik finns det en nästan färdig idé, regissören vet hur hen vill ha det och det kan redan ha lagts tempmusik. Men Gorki lade det helt i mina händer att bygga scoret, och det gjorde det möjligt att låta musiken bli en av berättelsens byggstenar.
Lisa Nordström var under många år ena halvan av Midaircondo, duon som improviserade fram sina konserter. De samlade elektronik, samplers, loop-pedaler — och körde. Hon beskriver det som ”en lerklump som fick ta form”.
— Vi blev bättre för varje gång. Det var akustiskt, elektroniskt, rått och skitigt, allt. Den erfarenheten, att bygga upp ett rum av ljud med en bred palett av olika sound — den har jag nära till hands när jag arbetar. Jag är inte dogmatisk på något sätt.
Lisa Nordström skapar ett eget bibliotek av ljud, inspelningar och arr att plocka ifrån. En stråkkvartett och kontrabas utgjorde grunden, och från inspelningar med dem kunde hon bygga filmens score. Children of the Enemy är hennes första fullängds-film; därefter har hon gjort musik till ytterligare en.
— Fast jag gör mest annat, som inte är filmmusik. Det är ju det som är så häftigt — man blir aldrig klar! Det finns så mycket att utforska och utveckla, alltid nya projekt.
Ett sådant projekt är Biome, som uruppförs på Göteborgs Konserthus i Stenhammarsalen den 24 september. Biome beskrivs som ”en helhetsupplevelse med projektioner, ljus, surroundljud och scenografi skapat av Lisa Nordström och musiker ur Göteborgs Symfoniker”.
The Camille Awards delas ut i Split, Kroatien, i september. Läs mer här!