Sveriges nominerade bidrag till kampen om det nordiska filmmusikpriset HARPA år 2022 är Johan Testad för sin musik i serien Björnstad! Den svenska juryn med representanter från Skap och Fst har utsett årets bidrag med motiveringen:
With the score for Björnstad, Johan Testad has captured the essence of a small town in the remote arctic region of northern Sweden where a sinister event connected to the star of the young local hockey team tears the community apart.
As loyalty and friendship is replaced by animosity, the music effectively accentuates and illustrates the growing tension between the villagers. It heightens the intensity of a multifaceted drama that holds great contrast: toxic macho culture, peer pressure, loneliness, vulnerability and longing. Johan Testad´s richly orchestrated music alternate between rhythmic and fragile, delicate themes that contrast beautifully with the main character´s own singing and guitar playing.
Johan Testad — grattis! För tre år sedan var du också nominerad, då med musiken till filmen Goliat. Vilket arbete tycker du mest förtjänar priset?
— Det är en svår jämförelse, fast det har varit mer jobb med Björnstad förstås; Goliat är ungefär en och en halv timme lång, Björnstad är en serie med fem avsnitt på nästan en timme var. Hur som helst är jag väldigt glad att bli nominerad, för det görs så otroligt mycket bra filmmusik både i Sverige och utomlands.
Upplever du någon skillnad mellan att komponera för serie respektive film?
— Ja, i viss mån. Dramaturgin följer oftast samma mönster, men så klart finns mer plats och tid och kanske parallella stories i serier. Sedan är det oftast en cuen på slutet i varje avsnitt, en cliffhanger. Det finns kanske bara en gång i en film. I Björnstad så gjorde vi en unik slutlåt för varje avsnitt som var meningen att spegla just den episoden. Jag jobbade också mycket med att hitta teman för hela miljön: urskogen i Norrland, den lilla avbefolkade orten och hur dessa ”låter”.
Musiken till Björnstad är ganska mörk och olycksbådande, vilket förstås passar serien. Är det din stil? Eller kan du skriva glatt och poppigt också?
— Jadå, och det har jag gjort tidigare. Men kanske har jag litegrann hamnat i det här facket nu. Och det är en intressant värld, den här mörka i moll. Granskogen. Jag känner att jag hittar någonting i den. Samtidigt lyssnar jag mycket på karibisk musik nu, det är ju väldigt glatt, och får inspiration därifrån. Så visst har jag den sidan också.
Björnstad-regissören Peter Grönlund regisserade även Goliat. Har ert samarbete sett likadant ut den här gången?
— Nej, det var väldigt annorlunda på grund av att hela min del av projektet utfördes under pandemin. Vi brukar ses och jobba tillsammans, men nu sågs vi inte alls. All kontakt vi hade var via mail och telefon, och under slutmixen satt jag hemma hos mig och ljudläggarna hos sig. Visserligen tillbringar jag alltid mycket tid på egen hand, så det har överlag inte varit så stor skillnad. Men jag har saknat de få möten och miljöombyten som skulle varit, för det händer någonting när man ses fysiskt och jobbar tillsammans.
Så — vad smäller högst, Guldbagge (som Testad vunnit förut) eller HARPA?
— Harpa är mindre välkänt bland gemene man, men det är ett större upptagningsområde på de nominerade eftersom det täcker hela Norden. Så det känns väldigt häftigt och hedrande att ha blivit utvald för att representera Sverige! Det finns så många duktiga musikskapare här hemma och i våra grannländer.
Läs mer om de andra nominerade kompositörerna här!
Vem som kammar hem utmärkelsen avgörs under Nordic Film Music Days 12 februari 2022. Läs mer här!