Jag är nu på väg hem efter tre intensiva dagar i Bryssel.
Vi inledde med ECSASs egen Creators’ Conference , där vi djupdök i samtal och debatter kring våra prioriterade områden och dess utmaningar. Nya spännande kontakter och samarbeten initierades mellan tech, musik, och inte minst mellan EUs lagstiftare och oss musikkreatörer. Vi fick också chansen att hylla en av de största – Maestro Ennio Morricone – med en lifetime achievement award. Konferensen avslutades med att vi fick lyssna till Morricones musik framförd av en briljant ensemble bestående av tre världskända solister: Paolo Zampini, Luca Pincini Gilda Buttà. Ingen i publiken lämnades oberörd eller med tveksamhet om värdet av att skapa musik.
Andra dagen inleddes med ECSA-sessions, styrelsemöte, årsmöte samt öppet forum för hela den församlade gruppen kompositörer, låtskrivare och textförfattare där vi tillsammans stakade ut kursen för det kommande året. Vi diskuterade också konkreta aktiviteter för att möta de nya utmaningarna vi står inför, nya samarbeten och utveckling av det musikaliska ekosystemet från ett upphovspersonsperspektiv. Vi skall alltid vara redo och i framkant när beslut som rör vår framtid fattas.
I korthet handlar detta om:
Att motverka buyouts. Varför? Buyouts har en negativ inverkan på möjligheten för oss musikskapare att bygga en hållbar karriär och skapa nytt. Musikskapare tar en stor risk när de skapar musik. Det är därför rimligt att vi också får ta del av de ekonomiska vinster vi varit med att bidra till. Vi skall ges laglig rätt att kontrollera vår ekonomi utan att bli tvingade att skriva över rättigheter och intäkter till företag vars hela affärsidé bygger på att ta lägga våra royalties i deras bolags kassa.
Vidare vill vi sträva efter att säkerställa att EUs medlemsländer kommer ihåg anledningen till att upphovsdirektivet togs fram nu när det ska implementeras på nationell nivå. Som chefen för upphovsrättsenheten i Eu-kommisionen, Marco Giardello, formulerade det under Creators’ Conference: ”Vi skall vara stolta över vad vi åstadkommit. Vårt mål var att införa mer rättvisa inom upphovsrättsväsendet, och vi lyckades”.
Vi vill ta AI till nästa nivå, som ett verktyg för kreatörer men samtidigt definiera immaterialrätten som följer i den processen. Vi får inte glömma att det är originalmusiken AI processerna bygger på som gjort det möjligt för AI att bidra över huvud taget!
Det var också spännande att träffa roboten Pepper!
/Alfons Karabuda