De närmaste veckorna kommer Skaps nya identitet rullas ut i föreningens alla kanaler, och vi är väldigt glada över denna uppdatering! Den nya logotypen är anpassad för samtiden samtidigt som den använder samma svartvita känsla och typsnittet Akzidenz Grotesk precis som den grafiska profil som identifierat Skap de senaste tio åren. Precis som då är det designstudion Gaobor Palotai Design som formgivit den nya identiteten i tätt samarbete med Skaps kommunikationschef Mathias Strömberg. Gabor är en Skapkunnig och välrenommerad designer som så sent som igår vann pris som Årets Designer vid Svenska Designprisets prisutdelning för hans arbete med Videgård.
Inspirationen till den nya identiteten kom från visualiering av ljud, inte minst från de populäraste produktionsverktygen och equalizers, men även från äldre illustrationer av denna typ:
”Att Gabor skulle göra även den nya identiteten var givet från början, eftersom han är så insatt i Skaps arbete, verkligen sympatiserar med vårt uppdrag och dessutom var den tidigare han gjort väldigt uppskattad under åren. Men tiden har hunnit ikapp – och egentligen sprungit ifrån – oss och skapat behovet av en ny, rörligare och mer användbar identitet som harmoniserar det moderna musikskapandet och -konsumerandet som symboliseras betydligt bättre av kurvor och staplar än knappar, skivor och radiosändningar”, kommenterar Strömberg och fortsätter: ”Det finns en hel del vi ville behålla av hans tidigare grafik, framför allt illustrationer och typsnitt men även en del färger och den allmänt modernistiska känslan som är lite av Gabors signum. Så vi bad i stället om utvecklade rörelser, ny grafik och egna färger för våra så kallade subvarumärken Skapelesen och Nyskaparna, så att dessa kan stå på egna ben i de sammanhang de är avsändare eller arrangörer.”
Skaps ordförande Alfons Karabuda är nöjd och kommenterar: ”Att Gabor är en erkänd designer vet många, men att han länge sympatiserat med Skaps värderingar är inte lika känt. Han förstod att grafiskt representera Skap för många år sedan och har följt med oss på en utvecklingsresa som nu presenteras i en ny identitet. Den visar inte bara vad Skap är utan vad den borde bli!”
Nedan följer en förhandstitt på de olika delarna av den nya identiteten och de närmaste veckorna kommer du som Skapmedlem stöta på den på fler ställen, bland annat i de nya diplomen och på sociala medier.