Jag heter Alfons Karabuda och är ordförande för Skap: Sveriges kompositörer, låtskrivare och textförfattare.
Det här brevets syfte är att lyfta de som är den grundläggande anledningen till att resten av branschen överhuvudtaget existerar. Det tror vi på Skap att alla tjänar på. Som nybliven ordförande för vår europeiska paraplyorganisation ECSA (European Composer and Songwriter Alliance) för omkring tio år sedan strävade jag efter att hindra TV-bolag och oseriösa musikförlag att tilltvinga sig delar av våra rättigheter för att vi skulle få uppdrag av dem. Bolagen tog tillbaka delar av vad de tidigare betalat oss musikskapare – något som ibland resulterade i att de istället för kostnader för musiken, faktiskt tjänade pengar på både den och på försäljningen av själva tv-programmen.
Vi samlade konkreta exempel från 12 länder, bland annat ett tyskt bolag som på band säger till en upphovsperson: ”om du inte accepterar att skriva över dina förlagsrättigheter till oss kommer du aldrig att arbeta för något av våra bolag mer i hela ditt liv”. Med detta tog vi oss till EU-kommissionen där en upphovsrättsreform lagts på is, en reform som många piratkrafter försökte få liv i för att nedmontera upphovsrätten. I stället väcktes nu kommissionens intresse för detta tydliga maktmissbruk i en bransch man de senaste åren börjat intressera sig alltmer för. Men Rom byggdes som bekant inte på en dag. Det tog många år att etablera förståelse och utverka stöd för upphovsrättens betydelse för Europas konkurrenskraft gentemot främst USA. Europas kronjuveler – det var så kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker kallade oss upphovspersoner i sitt linjetal i september 2016. Men det uttalandet föregicks av hundratals möten och många svåra diskussioner, där vi drivit på och kämpat för att få kommissionen att inse detta: Upphovsrätten är en förutsättning för både skapande och vinst – inte ett farthinder. Skap var, genom ECSA, med och skrev tre av paragraferna till kommissionens direktivförslag (paragrafer 14-16). Vår linje var att om vi skall kunna bygga en framtid där andra än Google dikterar villkoren, är det ohållbart att gigantiska plattformar som Facebook och Youtube berikar sig på upphovspersonernas bekostnad.
Genom att inte bara ena upphovspersonerna på musikområdet i Europa, utan också bilda Authors Group, med Europas journalister, författare, dramatiker och regissörer, öppnades dörrarna på högsta nivå. Sedan dess har vårt arbete mycket handlat om att vara en närvarande och aktiv expert. Nu återstår att se om vårt hårda arbete varit tillräckligt. I början av nästa år röstar parlamentet kring direktivet. Då avgörs frågan om upphovsrätten ska följa med vidare in i det 21:a, digitaliserade århundradet – eller om det kommer ägas helt av Internets giganter.
Detta är ett nytt nyhetsbrev från mig och Skap och kommer att skickas ut cirka tio gånger om året – vill du att jag fortsätter skicka det till dig, anmäl dig här!