Kompositören och Skapmedlemmen Sophia Ersson vinner som första svensk någonsin det prestigefulla filmmusikpriset Grand Scores. Det internationella priset delades ut i Berlin under torsdagskvällen. Sophia Ersson fick priset för musiken till filmen Pojkarna.
Foto: ECSA
Sophia Ersson, du började året med en Guldbaggenominering, en nominering till Nordiska Filmmusikpriset och nu vinner du som första svensk någonsin prestigefulla Grand Scores för bästa filmmusik. Hur toppar man det här?
– Åh jag vet inte haha. Känner mig rätt nöjd men såklart väldigt inspirerad. Ser fram emot ett produktivt år med små och stora projekt.
Varför tror du din musik till filmen Pojkarna blivit så uppskattad långt utanför Sveriges gränser?
– Med Pojkarna byggdes musiken upp som en egen karaktär och fick en väldigt stor plats. Det fanns en tydlig vision för musikens roll vilket var starkt redan i planeringsfasen. Skiftningarna i filmens stämningar varierar kraftigt och där fick mitt komponerande helt blomma ut. Genom att skapa en magisk värld av musik så kan vi berätta vilken historia som helst. Det var det vi gjorde när vi skapade Pojkarna tillsammans med fotot, klippningen, ljudläggningen, skådespeleriet och musiken.
Vad är hemligheten bakom ett lyckat soundtrack?
– Lyhördhet. Dels till manus, regissören Alexandra-Therese Keinings vision och alla andra involverades insatser.
Musik till film är något helt annat än att släppa musik på annat vis. Den är där för att tillsammans med de andra bygga vidare visionen och stärka historiens essens. Man får inte fastna i melodier eller teknik. Känslan är i fokus vilket jag är oerhört förtjust i.
Vad har du för spännande projekt på gång?
– Några hemliga projekt som jag inte kan nämna och ett stort internationellt projekt baserad på en europeisk skandal tillsammans med regissören från Pojkarna, Alexandra-Thérése Keining.
Namn: Sophia Ersson
Bor: Stockholm
Senaste jag lyssnade på: Alex Somers, Eliot Sumners och Brad Mehldau
Drivkraft: Tolerans