Mariam Wallentin, förra årets Jazzkatt, tillhör de musikskapare som i år fått uppdraget att specialskriva musik som framförs vid Stockholm Jazz Festival.
Mariam Wallentin är en av de senaste årens mest uppmärksammade artister. Tillsammans med slagverkaren Andreas Werliin utgör hon gruppen Wildbirds & Peacedrums. Dessutom framträder hon i soloprojektet Mariam The Believer. Hennes unika röst har en starkt bärande kraft som hon förvandlar till ett improviserande instrument som växlar i både nyans och styrka.
Förra året fick du Jazzkatten och i år har du fått uppdraget att specialskriva musik för jazzfestivalen. Hur ser du själv på din koppling till genren och varför tror du att ”Jazzsverige” så starkt har tagit din musik till sitt hjärta?
– Jag har lyssnat på jazz och improviserad musik sedan jag var ung. Det blev många kvällar med Billie Holiday i hörlurarna och tonårsångesten i bröstet. Att få möjligheten spela med så många fantastiska improvisatörer och gå på grymma konserter på jazzfestivalen är en dröm. Jazzkatten var en stor ära och lite av en chock, men jag blir alltid förvånad när jag får en ”godkändstämpel” på mig. Man försöker skapa uppror och göra revolt, och vi är väl helt enkelt fler än vad många tror som också vill det.
Din improvisationsförmåga är omvittnad, inte minst röstmässigt. Hur har du hittat till den och på vilket sätt vill du ta den vidare?
– Känna, tänka, pröva, misslyckas… om igen, tills man kanske till slut hittar det. Men jag känner mig aldrig färdig, och hittar jag någonting är det så förgängligt. Jag söker konstant och vill fortsätta med det. Utan nyfikenheten och peppen så skulle nog min kreativitet falna. Jag vill bli ännu modigare och våga ta mig dit jag inte varit tidigare.
Vad kommer du att framföra under festivalen: färdigt material, improviserat eller båda delar?
– Jag kommer att skriva ett litet stycke med ramar och strukturer, men med improviserad karaktär: precis som jag brukar, men med nya tankar och funderingar bakom. Jag kommer även att spela ett par låtar från min nya orgel-ep som Mariam The Believer, samt spela ett par helt nya låtar med min trum- och sång duo Wildbirds & Peacedrums. Det blir ett litet potpurri!
Hur har det varit att jobba med ett specifikt beställningsuppdrag av den här typen?
– Jag har faktiskt inte börjat än, ha ha. Men känner jag mig själv rätt så har jag redan börjat bearbeta och ladda upp, med suddiga bildfragment och oklart formulerade tankar surrandes i bakhuvudet. Tre dagar innan konserten får jag så smått få panik av tidspress. Då samlas tankarna och ångesten och jag sitter uppe halva nätterna och spyr ur mig allt. Det blir mycket galla, men efter en del pusslande och hårt jobb förhoppningsvis även någon liten pärla. Ha ha, det saknas fortfarande en del struktur i mitt skapande, alltså. Det är kanske därför som jag behöver bädda sängen på morgnarna.
Text: Peter Willebrand
Foto: Thobias Fäldt och Klara Källström
Texten publicerades först i SkapNytt nr 3 2014.
Läs hela tidningen här >>
Det är tredje året i rad som Stims nämnd för promotion av svensk musik, SPN, med Skap som huvudman gör det möjligt för att ett antal svenska låtskrivare att specialskriva ny musik till festivalen. Lena Åberg-Frisk är vd för Fasching och festivalens konstnärliga ledare.
– För oss är det väldigt viktigt att stödet visar förnyelsen av den svenska jazzscenen som pågår. Det var länge sedan det kom fram så många nya artister och skapades som mycket ny och intressant på den svenska jazzscenen.
Förutom Mariam Wallentin finansierar SPN ny musik av Nina Ramsby/Martin Hederos, Pombo och Isabella Lundgren/Carl Bagge.
– Stims promotionnämnd initierar och stödjer projekt som syftar till att ny svensk musik i alla genrer ska framföras mer, nationellt såväl som internationellt, samt projekt som verkar för en ökad förståelse för upphovsrätten.
– Promotionnämnden ska ge förutsättningar för ett framtida skapande inom musikområdet och initierar och driver därför i samverkan med andra aktörer satsningar och projekt för musik som behöver särskilt stöd.
– Nämndens ledamöter representerar Skap, FST och Musikförläggarna.