Skaps priser 2022 / 220928

”Jag vill riva upp allt och göra nytt för varje gig”

Hon rivstartade sin solokarriär 2019 med ett intensivt live-spelande. När pandemin lade sin blöta vante över världen fick Stella Cartriers Lagnefors och hennes nyfödda artist-alter ego Stella Explorer hitta nya vägar.

“Efter en rad namnkunniga samarbeten har Stella Lagnefors nu på riktigt klivit fram som artist i egen rätt. Som Stella Explorer låter hon influenser från klubbmusiken möta den moderna poppens vidsträckta atmosfärer. En fantastisk låtskrivare och sångerska, i en stilsäker, oavbrutet kontemporär ljudvärld.“ – motiveringen för Skaps pris 2022

Hennes debut-EP Dorkay House är döpt efter ett musikcenter i Johannesburg, där svarta musiker möttes, skapade, spelade och nätverkade under 50- och 60-talen. Stella Cartriers Lagnefors farfar var jazzmusiker som tillbringade tid på Dorkay House, och idag hörs inslag från såväl jazzen som äldre afrikansk musik från 60-, 70- och 80-talen i hennes egen musik. 

2018, när hon beslöt sig för att lämna bandet Brödet som hon drivit tillsammans med en nära vän, gav Stella sig själv tre uppgifter som hon skulle klara innan årets slut: Lära sig skriva kortare låtar, lära sig skriva bättre refränger samt lära sig skapa en struktur i låtarna.

— Jag tänkte att jag behövde klara av de sakerna för att kunna stå på egna ben musikaliskt. Jag växte upp med Britney och Cheiron Studios, och har alltid älskat popen och melodierna. Jag ville ha in den ådran i mindre musikaliskt uppstyrda världar. När jag tyckte att jag började hitta det så skickade jag musiken till lite olika personer. Det här var i början av 2019, och jag fick ganska omgående en hel del svar. Men istället för att skynda in i något så ägnade jag det året åt att spela så mycket live jag kunde. Jag hörde av mig till alla musiker jag trodde skulle passa till den musiken jag ville spela, vilket i sin tur ledde till att majoriteten av spelningarna skedde i helt olika konstellationer — vilket också var det jag behövde. I februari 2020 spelade jag på By:larm, det blev sista spelningen innan corona brakade lös.

Berätta om det. Du hade rivstartat en solokarriär som Stella Explorer, och så kommer pandemin.

— Jag jobbade på bageri och gick upp 04.30 hela 2020. Men jag var också mycket i studion som jag delade med några kompisar och spelade in. Och mina hårddiskar hade crashat. Så alla mina musikprojekt försvann. Just när jag slets mellan att släppa mina ofärdiga demos och att göra om alltihop, så hörde mitt nuvarande skivbolag av sig. I samma veva kom jag också i kontakt med DJ Haydn (Fabian Berglund). Vi ville göra musik ihop, klickade direkt och blev vänner. Jag åkte hem till Fabian, spelade upp de låtarna jag hade tänkt släppa, han var på, vi gjorde en smoothie och satte igång. 

Så 2020 och 2021 blev, trots pandemi, en hel del: En EP. Barspelning på Indigo på Söder. Spelning för sittande publik på Trädgården. Spelning på Teatern Under Bron i Liljeholmen. Spelning på festivalen ”36 timmar Ingrid”, livestreamad från studion vid Bysistorget. Och så Roomservice på Reimersholme Hotel, ett koncept där hotellet mitt under hårdaste corona-restriktioner lyckades hålla såväl hotellverksamhet som kulturen vid liv genom att erbjuda middag och underhållning på rummet; gästerna betalade för en låt, och en artist eller ett band ställde sig utanför dörren och spelade in i rummet. Stella Explorer var en av de medverkande artisterna, liksom Bo Sundström.

— Det blev min räddning, det var en häftig upplevelse att få vara med och bidra till. Det var som en fristad där kulturen och musiken fick leva, mitt i en tid då allt annat stängde ner. Det hade ju inte hänt på det sättet om det inte varit för pandemin.

Hur ser dina möjligheter ut idag att skapa, spela in … ja, att överhuvudtaget utöva hela musikskapar-yrket?

— Jag är på en bra plats, jag har folk omkring mig som jag vill jobba med och där det finns en ömsesidig respekt. De hinder jag har ligger hos mig själv och handlar om brist på organisation, disciplin eller mående, det händer att saker bara åker för att min hjärna cirkulerar omkring flera saker och har ofta svårt att landa. Oftast gör jag tio saker samtidigt eller så gör jag ingenting. Men jag har en otrolig manager som hjälper mig med mycket, vilket jag insett värdet av. Vissa aspekter är för tråkiga och omständiga för att jag ska klara av ta i dem vilket givetvis resulterar i antingen ekonomiska eller tekniska problem. Så det tackar jag henne för. Hoppas bara hon orkar med mig ett tag till.

Har du något nätverk med andra musikskapare, som du kan bolla och byta erfarenheter med?

— Det gör jag med mina närmaste och med andra kreatörer man träffar på. Så absolut ingenting uppstyrt. Har jag en fråga så bollar jag den med kompisar. 

Vad jobbar du på just nu?

— En skiva. Jag har spelat en hel del live i sommar, det tar rätt mycket tid för jag har ingen rutin, jag vill riva upp allt och göra nytt för varje gig. ”Nu är det här gammalt, nu måste jag göra om det på ett nytt sätt”, tänker jag, fastän det är ju en ny publik som kanske inte sett mig förut. Och så försöker jag stänga in mig och vara själv för att kunna hitta skaparro. Men det är svårt. Jag kämpar med att skala bort saker, så att jag kan hamna i den bubblan där man blir lämnad ifred.

FAKTARUTA
Stella Cartriers Lagnefors
Ålder:
31
Bor: Stockholm 
Familj: Föräldrar, lillasyster, släkt i Sverige och Sydafrika.