Malmökillen Rebin Shah har under artistnamnet Rebstar ruskat om den svenska musikbranschen och även gjort avtryck internationellt. Hans metod: Skapa trender istället för att följa dem.
När började du göra musik? Hur lärde du dig?
— Tack vare mamma tog jag pianolektioner som barn. Jag lärde mig först spela klassisk musik och efter en tid kom jag in på jazz. Jag tror jag var 12 eller 13 när jag framförde något för första gången i kyrkan. Innan dess hade vi olika skolprojekt och jag uppträdde med mina klasskamrater. Det var en Backstreet Boys-låt, haha. Jag mimade och dansade en hel del. Jag har aldrig varit blyg när det gäller att uttrycka mig, oavsett medium.
Varför blev just hiphop ditt uttryck?
— Jag fastnade tidigt för hiphop. Storytelling at its finest. Fresh Prince, Wu-Tang, Redman. Jag minns när jag gick i grundskolan och en vän ringde mig och spelade upp Eminems Kill You på luren. Nästa dag gick jag till varje skivbutik i Malmö tills jag hittade en som var villig att sälja Marshall Mathers LP till ett barn. Jag måste ha lyssnat på den plattan i 1000 timmar. Hiphop är soulmusik med rimord.
Din stil känns ganska osvensk, det är inte som att man hör en låt och bara ”japp, det är svenskt”. Hur kommer det sig att du låter så ”internationell”?
— Ödmjukt sagt är det för att jag har ett eget sound med internationell potential. Jag kör på engelska och jag gör det bra. En stor del av den svenska hiphop idag emulerar utländsk rap och översätter den till svenska. Var finns nyskapandet i att följa trender? Jag lyssnar hellre på något originellt och opopulärt än en grym kopia. Jag delar samma filosofi när det gäller min egen musik. Jag är inte ute efter att bli Sveriges motsvarighet till en internationell stjärna. Om jag vill lyssna på Future så lyssnar jag på Future, inte ”Sveriges Future”. Det kan funka som sagt om du vill lyckas i Sverige, men du kommer inte komma längre än så.
Du har gjort allt möjligt som legat långt ifrån musiken – pluggat juridik i Skottland, jobbat som säljare och mötesbokare, startat och drivit en frukostcatering … Hur har de olika erfarenheterna påverkat dig och ditt uttryck?
— Mina erfarenheter har hjälpt mig en hel del i musikbranschen. På grund av mina begränsade resurser var jag tvungen att tänka utanför ramarna när jag startade mina bolag. Jag hade ingen marknadsföringsbudget – det var guerilla marketing som gällde för mig. Ingenting är gratis men det behöver inte kosta mycket. Om du är kreativ kommer du undan med en hel del. Tänk så här: varför ska någon välja dig? Är du bäst på det du gör? Om du inte är bäst så måste du komma med något unikt.
Var hämtar du inspiration till melodislingor och beats? Kan du beskriva ”processen” i ditt huvud?
— Min ”process” är att inte ha en process. Jag lyssnar på allt möjligt från Brigitte Bardot till Sam Cooke, från Chopin till Gucci Mane. Jag är sjukt självkritisk. Efter varje projekt mediterar jag över vad som måste förbättras till nästa gång. Det kan vara skrivandet, min delivery, ett tydligare sound. Det beror på vad jag vill uttrycka mig om. Trots att jag inte producerar enligt den traditionella definitionen är jag väldigt involverad i produktionsprocessen. Allt från arrangemanget till att ändringar i beatet. Sometimes, less is more.
Vilken utrustning använder du? I ditt musikskapande och på scen?
— Neumann M147, Apollo Twin, en SSL Preamp och Cubase. Jag föredrar att spela in mig själv. Jag håller på att utveckla live-biten just nu och ska experimentera med flera mickar på scen, fusion av livemusiker/DJ, och annat skoj. Fråga mig igen nästa år så har jag ett bättre svar!
Vilka artister/låtskrivare/producenter skulle du vilja samarbeta med?
— Jag älskar att jobba förutsättningslöst med nya människor. Den öppensinniga miljön brukar leda till den bästa musiken. Speciellt när det är spontant.
Av alla dem du jobbade med innan du gav ut din egen debut – vem gjorde störst intryck på dig?
— The Weeknd, utan tvekan. När jag lärde känna honom hade han inte debuterat som artist ännu, utan ville satsa på låtskrivning. Men jag visste redan då att han skulle bli en världsstjärna.
Kan du ge något tips till unga/nya musikskapare?
— Hitta en mentor. Jobba med folk som är smartare än dig, helst med mer erfarenhet. Var öppen för förslag men följ ALLTID din magkänsla. I musikskapandet finns inga regler.
Musikbranschen idag – vilka strukturer ser du? Vad funkar, vad är skit? Vad vill du förändra?
— Det finns inga gatekeepers längre. Streaming har skakat om industrin och det är en underbar tid för musikskapare med oändliga möjligheter. Jag vill se svensk hiphop på världskartan. Jag vill se fler unga entreprenörer blomstra och ta plats. Jag älskar det Pato Pooh gör med NBL Sound. Likaså med Riffo och Nivy. Jag vill se fler majorbolag satsa på dessa entreprenörer och artister. Clive Davis satsade på Puffy och finansierade Bad Boy. Vi har otroligt grymma artister och managers i Sverige. Jag vill se majorbolagen ge dem riktiga resurser och agera som mentorer och samarbetspartners. A&R-rollen måste omdefinieras. Dynamiken mellan skivbolag och artister måste ändras. Är du en svensk producent? Challenge the status quo – jag utmanar dig. Utveckla ett eget sound och skapa trender istället för att följa dem.
Rebin Shah
Bor: Malmö och NYC
Lyssnade på senast: Ludacris, Zion & Lenox
Övrigt: Grundare och vd för skivbolaget Today is Vintage