Under 2013 betalade Stim ut nästan 1,3 miljarder kronor till anslutna musikskapare och förlag. Stims totala kostnader, exklusive nationella medel för att främja svensk musik, utgör cirka 11 procent av intäkterna. Det gör Stim till en av de effektivaste upphovsrättsorganisationerna i världen, meddelar Stim i ett pressmeddelande idag.
De totala Stimlicensierade intäkterna ökade med sammanlagt 8,5 procent. Den största intäktsökningen kom från området online och nya medier, med en tillväxt på drygt 41 procent. Det har också varit ett starkt år för framföranden av levande musik – både inom populär- och konstmusiken.
– Stims ägare, det vill säga våra anslutna, levererar musik i världsklass. Det kräver att vår administration håller samma höga nivå. Musikskaparna ska känna trygghet i att vi hanterar deras rättigheter effektivt, så att de kan fortsätta skriva fantastisk musik, säger Stims tillförordnade vd Alfons Karabuda.
2013 var året då de svenska framgångarna i utlandet var större än någonsin. Svenska låtskrivare hade för första gången fyra listettor i Storbritannien under ett och samma år, och Max Martin fick sin sextonde etta på Billboard Hot 100 i USA. Samtidigt har intresset för svenskkomponerade låtar till andra europeiska länders melodifestivalstävlingar exploderat. Intresset har bland annat visat sig i utlandsintäkterna, som ökat med 10 procent jämfört med 2012.
– Efter många års förhandlingar har vi ett påskrivet avtal med YouTube, och dessutom tecknades ett nytt avtal med SVT. Nu ser vi framåt mot ett år med stort fokus på internationellt samarbete inom gränsöverskridande licenstjänster, säger Alfons Karabuda.